Norge overmodent for et skikkelig PROFFLAG | Ole Kristian

Norge overmodent for et skikkelig PROFFLAG

Edvald Boasson Hagen vant 6.etappe i Tour de France. Ser vi han på et norsk profflag snart? Foto: Pascal Pavani (Scanpix/Afp)

Det er på høy tid å tenke stort i sykkelgale Norge.

Hver sommer, under Tour de France, dukker spørsmålet opp: Kommer det noen gang noe Pro Tour-lag med base i Norge? Svaret er like kjedelig hvert år: “Kanskje. Nei, neppe, det mangler penger, kultur og ryttere.” Men i år blir mitt svar annerledes, nå mener jeg tiden faktisk er her, det er nå det bør handles og investeres. Realistisk at dette skjer? Kanskje ikke. Men jeg mener Norge har interesse og ryttere nok til å kunne etablere seg i syklingens eliteserie. Penger er selvsagt problemet, og de som (mener de) kan sponsing av idrett, synes at sykkelsporten har og har hatt for mange dopingsaker til at det er noen vits i å investere millioner av kroner i sykkelidretten. Doping er en egen debatt, men det er tydelig hvor skandalene kommer. Det synes å være noen lag som har tatt tegninga og andre ikke. I alle fall ikke enda. Og fortsatt ryddes det opp i gammelt grums. Et norsk lag i syklingens øverste liga og beste selskap, vil selv kunne velge en sunn profil og bli trodd på det.

La oss si noen ser verdien av å sponse et sykkellag, pengeproblemet løser seg, er vi allikevel klare?
Publikum er definitivt klare! Under Tour de France ser man så mange nordmenn i Frankrike at jeg selv nesten lurer på om det er noen igjen hjemme å kommentere for. Hadde Norge snekret sammen et syklingens svar på Tottenham (syklingens svar på Barcelona ligger litt frem i tid) så tror jeg interessen hadde økt enda et par hakk.

Hva med rytterne?
Nøkkelen ligger hos Thor Hushovd og Edvald Boasson Hagen. En av disse to, aller helst begge, må sykle for et nystartet norsk lag. Edvald er det store talentet, Thor Hushovd er en av verdens heteste syklister i øyeblikket. Å sykle i VM-trøya er større enn mange forstår i Norge. Det er respekt, klasse og stil over den trøya. Og om Thor ikke forsvarer trøya i København til høsten, en tidligere mester blir ikke glemt i sykkelsporten. Proffer som Alexander Kristoff, Lars Petter Nordhaug og Gabriel Rasch må også hjem. Og Kurt Asle Arvesen må være med å trekke i trådene.

Hovedspørsmålet sportslig er om Norge har gode nok ryttere til å fylle opp stallen. Et norsk lag i syklingens eliteserie bør bestå av flest norske ryttere. Kanskje så mye som 14-15 av 25-27 mann bør komme fra Norge. Jeg skal ikke ta ut noe lag, men jeg tror vi har nok talenter til å stable på beina et solid lag med norsk profil. Farlig å nevne noen og glemme andre, men Vegard Robinson Bugge er en Phillippe Gilbert light. Vegard Stake Laengen er en ung Jens Voigt, og tvillingbror Øystein er ikke langt bak. Frederik Wilmann gjorde seg ikke bort sportslig i Skil Shimano, Stavanger-gutten Sven Erik Bystrøm omtales som den nye Edvald. Og Christer Rakes seier på siste etappe i Tour of Norway var av et sånt kaliber man får lyst til å ramme inn. Eldre ringrever som Stian Remme og Roy Hegreberg kan kanskje få fornyet motivasjon om de møter noen nye utfordringer igjen. Og mange har kanskje merket seg navn som Lorents Ola Aasvold, Bjørn Tore Hoem og Frans Leonard Markaskard den siste tiden. I det hele tatt har Norge flere ryttere som har imponert og som virker lovende, enten de kjører på klubblag eller er med på Joker Merida, Sparebanken Vest-Ridley, Ringerikskraft eller Plussbank Cervelo. Og hvilken motivasjon vil ikke det hele være for lovende juniorer som produseres på samlebånd i Sandnes, Stavanger, Glåmdal eller andre steder.

(Les videre under bildet)

Vegard Stake Laengen er en ung Jens Voigt. Her fra NM-fellesstarten. Foto: Kristoffer Øverli Andersen ( www.koafoto.no )

Ja, mange må løfte seg et hakk eller to.
Disse gutta trenger litt tid på å utvikle seg. Uansett, jeg tror det går raskere hvis de bare stuper ut i det på øverste nivå. Ja, det er stor forskjell på Tour de France og Glava Tour of Norway. Per i dag ser jeg ingen potensielle vinnere av sammendrag i tre-ukers rittene med norsk pass. Men finnes det midler finnes det muligheter til å hente inn litt internasjonal hjelp. Fortrinnsvis fra Norden, men det er også ryttere fra andre steder som kunne vært aktuelle. Og ikke alle lag kan vinne alt fra første sesong. Det er en jobb bare å komme inn hos de største arrangørene, å komme inn i syklingens største sirkus. Det handler om flere ting, som resultater, penger og god moral. Skal ikke gå inn på de detaljene nå, men har man store nok navn (og resultater) i rekkene kommer invitasjonene også. Det hele er en prosess, men jeg mener tiden er moden for å slå på stortromma. Jeg mener det bør handles nå. Kanskje blir norsk sykkelsport aldri hetere, kanskje er det enda langt igjen før taket er nådd. Mulig at “SKY is the limit”, men det gjelder ikke for Boasson Hagen. Jeg vil ha ham og Hushovd med flere på et norskt lag.

Jeg mener det finnes ryttere og interesse. Så hvem tar den økonomiske utfordringen? Kan en humrende Bjørn Kjos starte et flyselskap og ha suksess, så kan han eller andre også klare å få et norsk lag på beina i sykkelsportens World Tour. Kanskje er norsk fotball nøkkelen. Når de snart forsvinner fra riksdekkende kanaler, mulig de store selskapene ser verdien av et sykkellag som er på TV flere timer om dagen, kontra en fotballklubb i nedrykkstriden som i beste fall er på TV 90 minutter en gang i uka på en kanal med få seere. Jeg er redd det hele blir med drømmen, men la meg nå drømme så lenge det står juli på kalenderen. For som Ibsen påpekte i Vildanden: “Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra det med det samme.” La meg være lykkelig de neste ukene, og respekter mitt rungende JA til et vaskekte NORSK PROFFLAG! Bjørn Kjos “do you hear me:” Dette kan ta av!

Fortsatt god Tour de France folkens!

19 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. Det er flott, Ole K, vil jeg si
    med dit fine ”Bjørn Kjos – frieri”.
    For et norsk pro-tour lag
    (når det kommer en dag)
    skal da hete Norwegian – tvi-tvi…

    Reply
  2. Flott innlegg Ole, og som du skjønner så er jeg helt enig:) og gjentar man det ofte nok (i mediene) så forhåpentligvis er det noen med inflytelse som griper tak i det
    Svein/Rjukan

    Reply
  3. Dude

     /  July 8, 2011

    Bjørn Kjos ja.. et profflag som heter NORWEGIAN hadde jo faktisk vært ganske passende for et norsk profflag! :) Foreslår at noen plukker opp telefonen, ringer Kjos og lufter ideen for han! pronto!

    Reply
  4. Jonas

     /  July 8, 2011

    Og det er jo ikke bare Kjos som kan bidra; Butikken til Baksaas går også mer enn rundt og det opererer internasjonalt.

    Jeg kan nesten se det for meg:
    “Jeg er kjempefornøyd, sier sportsdirektør Kurt Asle Arvesen i Telenor – Norwegian Pro Cycling Team, etter Boasson Hagens knallsterke etappeseier i Tour de France.”

    :-)

    Reply
  5. Ole K

     /  July 8, 2011

    Takk for støtten gutter! Jeg mener dette er bra PR! 4-5 timer daglig på TV, med konstant bruk av lagets navn, hele sommeren igjennom, må være bedre enn komplett.no arena….? Selv NRK kan vel ikke vri seg unna å bruke Team Norwegian eller hva de ønsker å hete her…?

    Reply
  6. Frode

     /  July 8, 2011

    Norsk profflag med Kurt som sportsdirektør !!!!!!!!

    Reply
  7. Christer

     /  July 8, 2011

    Statoil-Norge bør jo komme på banen!

    Har økonomien, og er såpass internasjonalt at det ville tjent godt på all PR de ville fått gjennom hele året, men spesielt i Tour de France.

    Reply
  8. Inko

     /  July 8, 2011

    Kunne ikke sagt meg mer enig.
    Kjos er selvfølgelig en aktør det er lett å tenke på, men jeg er usikker på om akkurat den er realistisk. Et budsjett på 60-80 mill bør påregnes, men dette skal naturlig nok ikke bæres av en aktør alene. Uansett tror jeg lavkostprofilen til Kjos ikke helt harmonerer med å sponse et proff sykkel-lag.
    Derimot har vi selskaper som Aker, Statoil, Telenor etc, som profilerer seg internasjonalt. Der tror jeg det vil være lettere å selge inn en slik ide.
    Jeg håper det en dag lar seg realisere.

    Reply
  9. Erlend

     /  July 8, 2011

    Dette hadde rett og slett vært helt magisk! :-) Støttet tankegangen fullt ut, OK Stoltenberg!
    Men når du allerede har skrevet dette, hvorfor ikke maile dette til Bjørn Kjos, og andre næringslivsledere? De vil nok hvertfall se over dette, når det skrives av en kompetent sykkelmann som deg!

    Tenk deg; Norwegian Pro Cycling Team hadde aldri vært noe, utenom mannen som tok tak og startet prosessen; Ole Kristian Stoltenberg ;-)

    Reply
  10. Dude

     /  July 8, 2011

    Det finnes mange norske “pengeglade” investorer som sikkert er med på å spytte inn noen kroner.. P. Stordalen, C. Ringnes, etc er jo som regel ikke gnien på pengeforbruket sitt. ;o
    SOLO spytter også sikkert inn noen kroner for å få på logoen sin – perfekt for de som prøver å etablere seg i usa m.fl.

    Finansieringen burde garantert være mulig å få til..

    Reply
  11. Ole K

     /  July 8, 2011

    Håper dere har rett i at det finnes muligheter økonomisk sett. Men ikke gi meg æren om det blir noe av, fra min side bare et ønske, det er rytterne som sørger for interessen! :o )

    Reply
  12. Mariann

     /  July 8, 2011

    Er så enig så enig i allt som er sagt her :) “Våre” gutter nyter stor respekt i sykkelmiljøet og ikke for å glemme: de er “RENE”. Schleck gutta klarte å stable et lag på banen….. Vi har bedrifter som vil få en unik mulighet til å “flagge” seg ute i europa (flere nevnt over) så det burde ikke være en umulighet.

    Reply
  13. ingsve

     /  July 8, 2011

    Det är helt fel inställning att sikta på att ha ett lag med 14-15 norrmän. Modellen man bör sikta på är snarare den som de amerikanska lagen har. HTC har 4 amerikaner, Garmin har 7, Radioshack har 7 och BMC har 8. Leopard Trek har 2 Luxemburgare, Saxo Bank har 8 danskar. Att ha mer än 8 norrmän i ett WT lag skulle inte fungera. Det finns bara plats för 18 WT lag och för att kunna få en sådan licens krävs att man har många många toppåkare med mycket poäng.

    Vill man ha ett lag med mestadels norrmän så får man nöja sig med att bli pro continental lag istället vilket jag tror är en bättre lösning. Slå ihop Joker-Merida och Plussbank Cervelo eller Sparebanken Vest och satsa på att ha ett norskt lag som kan köra ett fullt europeiskt program med 2.1 och 2.HC lopp med chans att få inbjudan till vissa WT lopp. Det skulle ge en bra plattform att skicka fler cyklister upp i WT lagen.

    Reply
  14. Michael Larsen

     /  July 8, 2011

    Hvorfor ikke? Kurt Asle kunne ihvertfald være en super sportsdirektør. Forhåbentlig kunne der også blive plads til et par danskere og svenskere.
    Vi mangler et hold mere fra norden, så der kan blive plads til flere nordiske ryttere i f.eks tdf.

    Bare tag følgende ryttere som ikke er med i år:
    Gustav Larsson (swe)
    Michael Mørkøv (den)
    LARS-PETTER NORDHAUG (Nor)
    THOMAS LÖFKVIST (swe)
    Matti Breschel (dan)
    Alex Rasmussen (dan)
    Alexander Kristoff (Nor)

    + selvfølgelig de to norske lyn, så har du et fantatisk sprinter og etapesejr- hold. Det er under alle omstændigheder bedre end alle de små franske hold der er med.

    kom igang Norge, det er bare penge der skal til. Vi ved I har dem…

    Reply
  15. arild b andreassen

     /  July 9, 2011

    For og få til det må der en autoritær leder og ingen inblanding fra nsf ,de rører med utak og synser jo felt ,han her ex ,proffen kjærgård ,tenk vis han blir blanda inn i dette ,nei ,sett Gjelsen ,og kurten ,til dette oppdraget ,pengene er i tele nor ,an mass , dalane sk ,,

    Reply
  16. Stian!

     /  July 9, 2011

    Hei! Hadde likt å sett at Husovd OG Boasson Hagen tilbake i Norge! Kurt Asle Arvesen som sportsdirektør og Dag Otto Lauritzen som manager!

    Reply
  17. ThomKris

     /  July 10, 2011

    Jeg hadde i hvert fall byttet til Telenor-abonnement og skiftet bank til DnB hvis de hadde sponset et norsk protour-lag.

    Reply
  18. Ole K

     /  July 11, 2011

    Hyggelig at de fleste er enige her. Jeg er klar over at drømmen dør når juli er over, men om noen skulle kaste seg på dette så står min mening fast: Vi er klare!! Fortsatt godt Tour de France folkens.

    Reply
  19. Briggen

     /  July 19, 2011

    Kjempeidé. Jeg vil også foreslå Norwegian Seafood som en mulig hovedsponsor. Sykkelsporten er størst i de samme markedene som Norge selger det meste av sin sjømat til. Næringen har allerede en ordning med eksportavgift til felles markedesføringstiltak, og budsjettet til Eksportutvalget For Fisk var i 2010 på over 300 mill kroner.

    Reply

Skriv en kommentar til Inko